Företag jag inte tycker att du ska jobba med eller stötta

av Malin
472 visningar 10 Minuter läsning

Disclaimer: Detta är bara mina egna upplevelser och åsikter och inget annat. Jag kan ha missförstått eller misstolkat händelser. Det här är bara vad jag har varit med om och ingen definitiv sanning. Det är min sanning.

Influencerbranschen växer fortfarande explosionsartat och var och varannan människa mellan 16-25 är idag “influencer” mer än något annat. Själv kallar jag mig helst inte influencer, för jag ser mig inte som någon in influerar, jag ser mig som någon som inspirerar – två vitt skilda saker för mig i alla fall.

I takt med att branschen växer vill så klart fler företag och varumärken vara med i gemet, vem kan klandra dem? Många av de svenska största företagen har fått stor hjälp av influencers – till deras fördel såklart. Du kanske känner till iDeal of Sweden som säljer telefonskal och tillbehör, NA-KD och Chiquelle som är “hippa” klädföretag och driver nästan all marknadsföring på sociala medier. Det funkar ju tydligen.

Titt som tätt plingar det till i min mailkorg med startups eller redan etablerade företag som också vill ha en del av kakan. Oftast vill de att jag ska marknadsföra deras produkter och 9,9 gånger av 10 vill de att jag ska göra det gratis. Företag kommer inte att sluta försöka få kreatörer att jobba gratis så länge andra tackar ja. Så länge det funkar för dem så kommer inga mindre kreatörer, som jag själv, överleva branschen.

Det jag har känt det senaste året är att jag tappat suget att ens fortsätta eftersom dessa “livsstilsinfluencers” med 20k följare och uppåt på instagram får alla jobb i alla kategorier. Och förlåt, men det är SAMMA.SKIT.ÖVERALLT. Det är bara att glömma att få göra ett samarbete eller ens få ta del av nyhetsinformation idag trots att man är intresserad och kan bevisa att man kan skapa killer content. Tråkigt tycker jag. Jag når ju hellre mina 3-4000 läsare, eller vad det är, med hög trovärdighet där de tror på vad jag säger än flera hundra tusen följare som köper en produkt för att jag har sagt “AMAGAAD! Köp den här det är såååå bra!” som de fått 20 000 kr för att säga. Men det är ju bara jag.

Jag säger dock inte att dessa personer inte jobbar lika hårt eller levererar lika bra content, men 8 av 10 gånger känner jag många som hade gjort det bättre – och hade gjort det själva, utan hjälp av redigerare, fotograf eller spökskrivare. De stora kanske når ut till fler, men jag som både inspiratör och konsument känner inte att det blir trovärdigt. Jag kan inte lita på någon som marknadsför vin ena dagen, bantningspiller andra och fillers eller bröstförstoring den tredje. I’m sorry, men nej.

Det finns givetvis undantag, absolut. Helen Torsgården, Linda “SweetKay” och Lisette Alfredsson tycker jag är praktexempel på personer som gör det bra utan att vara som alla andra. Ingen köphets, inget ogenomtänkt. De är nytänkankande, inkluderande och känns genuina.


För er som tänkte att jag skulle hänga ut en massor av företag eller varumärken här, jag är ledsen att behöva säga att jag inte kommer att göra det. Däremot vill jag informera er om att det här är företag ni ser varje dag. Stora företag. Som beter sig så här. Och jag vet inte vem jag ska skylla på? Företagens regler och policys eller bara jävligt dålig rekrytering av presskontakt?

Det kan säkert låta som att jag bara är avundsjuk och missunnsam, men helt ärligt. Jag hade inte velat ha flera hundra tusen ögon på mig varje dag. Jag vill bara vara mig själv och också få plats i den storlek jag är. Men det får jag inte. Och jag blir så frustrerad. För till slut kommer jag inte orka mer. Jag kommer inte ens vilja använda sociala medier om det ska fortsätta.

För att ni ska förstå vad jag vill säga vill jag ge er ett par exempel på hur jag, som varit i branschen i över 12 år, blivit bemött de senaste månaderna.

Jag kontaktade ett ganska stort företag i somras som jag tyckte verkade schyssta. De har både e-handel men också en prenumerationsstjänst. De var först väldigt intresserade av att samarbeta och vår mailkonversation var bra, men när jag skickade min statistik slutade hen att svara. Så jag kan ju bara anta att det är för att min statistik inte upplevde företagets kriterier. Jag har sedan dess skickat ytterligare 3 mail i hopp om att de andra bara fastnat på vägen. Inget svar sedan i juli. Andra kreatörskollegor har berättat att de haft kontakt med personen under den här tiden, så hen har inte dött eller slutat. Därför är det här ett företag jag tappat förtroende för, som jag inte kommer att skriva om eller länka ever again. De är långt i från ensamma. Hur lågt jag än lägger mina priser, trots att jag också måste kunna betala hyran och mina räkningar, i min prislista är det 9 av 10 som slutar svara helt. Jag tycker det är respektlöst.

Ett annat exempel är att jag för ca. 1,5 månad sedan fick mail från ett relativt nystartat och redan ett ganska poppis företag på sociala medier. Jag meddelade företaget hur jag jobbar och fick till svar att “vi tror på äkta spridning och därför gör vi inga betalda samarbeten”. För bara någon vecka sedan får jag se en hel del betalda samarbeten på Instagram med det här företaget. Dessutom fick jag en screenshot från en stor influencer med ca 300k följare med ett erbjudande om betalt samarbete. Jag ifrågasatte företaget som svarade att de inte gjorde, men nu gör betalda samarbeten. I min värld är detta väldigt tvivelaktigt i och med påståendet ovan. Det går ju absolut att ändra sig, men hade jag ägt det här företaget hade jag också passat på att höra av mig till dessa som de ville samarbeta med från början, men jag fick inget erbjudande eftersom deras kvot nu redan var uppfylld. Från mitt håll ser det ut som att de bara erbjuder betalning till influencers med stora följarantal. Jag tryckte på avfölj relativt snabbt och kommer aldrig att skriva om dem om de inte kommer med en jävligt bra ursäkt.

Det senaste blev jag riktigt förolämpad av. För ca. ett halvår sedan ansökte jag att få samarbeta med ett e-handelsföretag genom ett formulär på deras hemsida. Jag känner några som arbetat med dem, människor jag verkligen litar på, och tänkte att det var ett reko företag. För en månad sedan fick jag svar att jag kunde få välja produkter från deras egna märke för 300 kr. Jag får alltså produkter för 300 kronor som betalning, som ska beskattas av mig. Dessutom var deras motkrav att skriva ett inlägg om produkterna. WTF? Varför ska jag betala för någonting som företaget tjänar på? Jag trodde att det var ett skämt och är fortfarande i chock tror jag. Det här är heller inget företag jag kommer att supporta i framtiden.

Det som faktiskt sårat mig mest är ett varumärke jag gillat och haft så bra kontakt med sedan jag startade med skönhet på bloggen. Jag har använt deras produkter sedan tidernas begynnelse liksom. Vi hade en dispyt 2017 där de hade gett bort ett helt blogginlägg med bilder och text till ett e-handelsföretag som publicerat det rakt av i sin egen blogg utan att fråga mig om det var okej. Eftersom mina bilder och texter är copyrightskyddade och ingen kan sälja detta förutom jag själv så fick varumärket betala för sitt misstag. Jag gick ner i pris på fakturan eftersom märket hävdade att de fortfarande ville jobba med mig i framtiden. Vi skiljdes inte som ovänner, utan de betalade och allt var fine. Men sedan den dagen har jag ingen kontakt med dem och surprise surprise har vi heller inte jobbat ihop. Därför nämns dessa inte i mina kanaler så ofta längre.

#advancedselfie
Lite så här känner jag idag.

Vad alla de har företagen har gemensamt är att de har jobbat med större influencers och jag är rätt säker på att de inte blivit bemötta på det här sättet? Det är klart jag förstår att statistik och räckvidd är viktigast för företagen eftersom det är där de har siffror de kan ta på – jag är inte dum. De har säkert policys för hur många följare eller minimumstatistik en måste ha för att ro hem ett samarbete. Men…

Min poäng är att jag hellre då får ett svar där de är ärliga och säger att mitt följarantal är för litet än att de ljuger och säger att de “tror på äkta spridning”, “erbjuder” något som jag förlorar på eller säger något som inte stämmer. Det är inte schysst. Oärlighet gynnar ingen. De tappar mig både som kund och potentiell samarbetspartner, mina följare och mina nära och kära. Inget de förlorar några pengar på, men jävligt mycket trovärdighet och kanske lojala kunder sedan tidigare.

Det som också gör mig ledsen är att vi mindre kreatörer inte är värda någonting för företagen oavsett hur duktiga vi är. Det finns så många smarta och duktiga människor där ute och jag tycker att vi är värda mer. Så det som gör mig ledsen är att företagen inte ser detta och att vi får komma och visa våra talanger. För jag tänker att de som nu hör av sig till mig måste ju tycka att det jag gör är bra, annars hade de inte hört av sig från början. Men när de inte får det goda gratis så faller allt. Det blir ju heller inte billigare för dem att anlita någon med fler följare, antagligen dyrare. Procentuellt kanske det inte är någon skillnad alls för vad man betalar och får tillbaka. Men mycket vill ha mer sägs det ju.

Och don’t get me started om nepotism (alltså svågerpolitik) i branschen. Det är ett helt annat inlägg, men något som jag också är så jäkla trött på rent ut sagt.


Men på förekommen anledning (rantade på instagram härom dagen) vill jag också påminna om att jag har skrivit ett jättebra inlägg om varför influencers, oavsett storlek, inte borde jobba gratis. Du kan se detta som ytterligare en anledning varför. För att så länge andra gör de här jobben gratis, kommer vi som vill bidra till en schysst bransch aldrig att få en chans. Det förstör för andra. Företagen kommer fortsätta utnyttja detta så länge det funkar – men säger vi alla nej så kan vi i alla fall hoppas på förändring!

Idag är jag bara fett less på det här.

Du kanske också gillar

Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse. Vi hoppas att det är okej, annars kan du skippa det. Acceptera Läs mer